Istoria lui 205

Acasă Forumuri Modele Alte modele Istoria lui 205

  • Acest subiect este gol.
Vizualizare 1 articol (din 1 în total)
  • Autor
    Mesaje
  • #84816
    Gabriel
    Vizitator

    205 a fost modelul datorită căruia se consideră că norocul şi-a întors faţa către Peugeot. Înainte de 205 Peugeot era considerat cel mai conservator producător auto din Franţa datorită faptului că maşinile reprezentative pentru marcă erau 504 şi 505, recunoscute ca fiind foarte bune dar plictisitoare. Bazele lui 205 au fost puse oadată cu preluarea în 1978 a constructorului Simca de către grupul PSA, Peugeot primind odată cu brandul Simca şi experienţa acestuia în vânzarea de maşini mici. 205 se lansează în 1983 şi va fi produs până în 1998 devenind cel mai de succes hatchback al anilor 80. Iniţial 205 a primit motoarele “Douvrin”, acestea fiind produse aproape integral din aluminiu împreună cu Renault şi putând fi găsite şi pe mai vechiul Peugeot 104. Mai târziu 205 a primit motare din seria XU şi TU, produse de PSA, cu capacităţi cilindrice de la 954 cmc până la 1905 cmc, pe benzină cu injectie sau carburator şi diesel. De remarcat motorizările XUD7 şi XUD9, considerate de mulţi ca fiind cele mai bune motoare diesel, oferind performanţe mai bune decât multe motoare pe benzină de aceiaşi capacitate dar un consum mai mic de combustibil.
    La începutul anilor 90, apare 205 DTurbo cu o caroserie în 3 uşi, jantele şi interiorul modificate, cu mai puţine instrumente de bord dar cu 80 cp obţinuţi dintr-un XUD7 cu turbină dar fără intercooler. Rezultatele obţinute cu acest motor au dus la un progres firesc al motorului XUD9 diesel. Acesta a beneficiat de turbină şi intercooler, performanţele şi rafinamentul fiind mult peste motoarele diesel ale concurenţei.
    205 a fost un succes instantaneu, elementele din designul său regăsindu-se pe modelele Peugeot lansate ulterior. Până la ieşirea din producţie, micul leu nu a primit nici un face lift adevărat, doar o redesenare a bordului în 1988 şi uşoare modificări ale portierelor şi blocurilor optice spate în 1990, odată cu introducerea catalizatorului.
    Producţia a fost micşorată progresiv, Peugeot 106 şi 306 lansate la începutul anilor 90 trebuind să preia din segmentul de piaţă ocupat de 205, iar în 1998 producţia a încetat. La presiunea pieţii Peugeot a fost obligat să grăbească lansarea lui 206, care a devenit înlocuitorul firesc al lui 205. Peste 5,278,000 de unităţi Peugeot 205 au fost produse.
    Peugeot 205 GTI
    Versiunea GTI a fost cel mai popular “hot hatch” al vremii, venind cu două motorizări, de 1,6 litri şi 1,9 litri. Comparat cu maşinile moderne, 205 era dificil de pilotat dar oferea o experienţă grozavă la volan.
    205 1.6GTI trimitea spre roţi 105 cp, iar în 1987 cilindrii motorului au primit valve mărite de la motorul de 1.9, puterea crescând la 115 cp. Motorul de 1,9 litri producea 130 cp iar după adăugarea convertorului catalic puterea a scăzut la 122 cp. În plus faţă de 205 1.6GTI, modelul cu motor de 1,9 litri mai avea scaune acoperite parţial cu piele (doar stofă la 1.6), discuri de frână pe toate roţile (1.6 avea tamburi pe spate) şi jante de 15 inchi din aliaj (14 inchi la 1.6)
    Fanii mărcii şi cei pasionaţi de hot hatch-uri susţin că spiritul GTI din 205 nu s-a mai regăsit în nici un alt model produs de Peugeot sau concurenţă. Peugeot 205 a primit şi o versiune decapotabilă, desenată şi parţial ansamblată de Pininfarina, cunoscut ca 205 CJ sau CT în Franţa. Versiunea CTi prelua jantele si aripile de la 1.6 GTI iar mai târziu va primi şi motorul de 1,9 litri cu catalizator.
    În 1984, celebra publicaţie auto Motor Trend din Los Angeles lansa ştirea că, datorită succesului de pe piaţa europeană şi a imaginii bune pe care o avea marca în SUA la acea vreme, Peugeot intenţionează lansarea lui 205 GTI pe piaţa americană. Ştirea a fost infirmată iar mai târziu, în 1991, Peugeot s-a retras de pe piaţa auto a Statelor Unite. La începutul anilor 90, vânzările de GTI au suferit o grea lovitură datorită primelor de asigurare foarte mari, 1.6 GTI ieşind din fabriecţie în 1992 . Modelul 1.9 GTI a primit un catalizator pentru a se putea vinde în continuare, lucru care l-au costat câţiva cai putere.
    ÃŽn total au fost produse 332,942 GTI-uri ÅŸi 72,125 decapotabile.
    Peugeot 205 Rallye
    Din 1988 până în 1992, Peugeot a vândut o variantă numită 205 Rallye, motorizată şi produsă de divizia “Peugeot-Talbot Sport”. Modelul a fost poziţionat ca o alternativă la GTI, mai ieftin de cumpărat şi întreţinut. Motorul era unul de 1,1 litri cu capacitatea cilindrică mărită la 1294 cmc, arbore cu came sport şi două carburatoare Weber. Astfel dopat din motor ieşeau 103 cp la nici mai mult nici mai puţin de 6800 rpm. Maşina a primit şi suspensia faţă de pe 1.9 GTI cu discuri ventilate şi suspensia spate de pe 1.6 GTI. Maşina a fost “dezbrăcată” de tot ce înseamna sistem audio, electric sau alte dotări de “lux”, greutatea fiind scăzută la doar 794kg. Toate aceste modificări i-au dat lui 205 Rallye un caracter spartan, care alături de faptul că era destul de greu de condus (dar incitant) şi necesita turaţii ridicate pentru a dezlănţui herghelia de cai putere, l-au facut prea puţin popular în rândul amatorilor de GTI. Aproximativ 30.000 de exemplare au fost produse, toate vândute doar în Franţa, Belgia şi Olanda. Din cauza asta şi al faptului că multe au fost accidentate pentru că erau greu de pilotat, e aproape imposibil să mai găseşti un 205 Rallye în stare bună, cei care deţin modelul îl păstrează pentru ca nu e departe momentul când va deveni o maşină clasică rară.
    Elementele de design distincte pentru 205 Rallye sunt aripile faţă (diferite faţă de GTI), jantele de oţel vopsite în culoarea caroseriei, curcubeul Peugeot-Talbot aplicat cu autocolant pe grila faţă şi pe spate, interiorul spartan cu logoul Peugeot-Talbot aplicat pe scaunele faţă. A fost disponibil doar în culorile alb sau galben.
    Din 1990 până în 1992, Peugeot a construit şi o versiune 205 Rallye cu motor de 1,9 litri. Au fost produse aproximativ 1000 de exmplare ce au fost vândute doar în Germania pentru că motorul de 1,3 litri nu corespundea normelor rutiere germane. 205 1.9 Rallye avea 105 cp, lămpile spate şi de semnalizare modificate şi era mai greu cu 150 kg. Astăzi acest model este şi mai greu de găsit decât 1.3 Rallye.
    În Anglia s-a vândut o versiune Peugeot 205 Rallye cu motor de 1,6 litri.
    După 205, Peugeot a folosit denumirea “Rallye” şi pentru 106 şi 306.
    Peugeot 205 T16
    Acesta este modelul care a câştigat Raliul Marii Britanii pilotat de legendarul Ari Vatanen.
    Pentru a omologa maşina în grupa B de raliuri, Peugeot trebuia să producă cel puţin 200 de exemplare capabile să circule pe drumurile publice. Fotografia care înfăţişa cele 200 exemplare la un loc a făcut iscat valuri la acea vreme circulând zvonul că ar fi fost un fals. În realitate au fost produse 214 exemplare.
    205 T16 de stradă era dotat cu acelaşi motor transversal care se găsea pe maşina de competiţii, aceiaşi tracţiune integrală, dar avea mai puţini cai putere, în jur de 200. “T” venea de la turbo iar 16 de la cele 16 valve ale motorului cu 4 cilindri de 1,8 litri. În mare similar cu 205, T16 avea aripile faţă modificate şi tot spatele, pentru a găzdui motorul amplasat central. Complexul tren de rulare de pe maşina de raliu a fost păstrat pentru a se supune regulilor de omologare alei Grupei B.
    Alte versiuni ale Peugeot 205 GTI au fost produse în serii limitate.
    În 1990 au ieşit de pe liniile de montaj 600 de exemplare 205 GTI Miami vpsite în culorile Miami Blue şi Sorrento Green. 300 erau GTI 1.6 din care jumatate vopsite în albastru şi jumătate în verde. Celelalte 300 erau GTI 1.9, 150 albastre şi 150 verzi.
    Griffe” a fost o ediţie limitată vândută doar în Franţa, Germania şi Olanda. S-au produs aproximativ 3000 de exemplare vopsite într-un verde deschis, aveau ABS, jante din aliaj gri-închis cu spiţele argintii şi interiorul din piele neagră.
    205 1FM a fost o serie de 25 de exemplare produse în 1992 cu ocazia aniversării de 25 de ani a “Radio 1”. Au fost numerotate individual cu o plăcuţă de alamă. Erau negre cu jante din aliaj gri-închis şi spiţe argintii, dotate cu ABS, aer condiţionat, catalizator, interior din piele neagră, servo-direcţie, închidere centralizată şi un sistem audio cu magazie de CD-uri şi boxe în spate special conceput de Clarion. Maşinile erau personalizate cu logo-ul “Radio 1” iar una din ele a fost oferită ca premiu al unui concurs radiofonic.

Vizualizare 1 articol (din 1 în total)
  • Trebuie să fii autentificat pentru a răspunde la acest subiect.